Sightseeing in Tam Coc

12 april 2018 - Tam Coc, Vietnam

Vandaag gaan we met de fiets op stap. Fietsen die niet gebouwd zijn voor lange Nederlanders, wel met stepjes en een goede standaard. Alles wat we willen zien ligt op maximaal 8 km van onze homestay, dus prima te doen met de fiets. Al met al hebben we 20 kilometer weg gefietst, over niet al te vlak terrein en dat met 30 graden.

We willen 3 dingen doen vandaag. Een boottocht maken langs de drie grotten van Tam Coc en daar tussen het indrukwekkende karstgebergte door varen. We willen de bich dong pagode zien en naar bird valley, waar mooie vogels schijnen te huizen in een prachtig park.

Op aanraden van de gastvrouw van onze homestay zijn we ‘s ochtends gaan varen. Qua drukte en temperatuur de beste tijd van de dag, zei ze. En ze had gelijk. Het was lekker rustig en daardoor kunnen  we volop genieten van de prachtige natuur. We varen tussen rijstvelden door die direct grenzen aan indrukwekkende rotspartijen. Op onze route passeren we de drie grotten van Tam Coc, waardoor we onder de majestueuze bergen door varen. Het is zo mooi hier, de foto’s zijn een flauwe afspiegeling van de werkelijkheid. Lotte geniet volop in roeiboot, handjes in het water en proberen het water vast te pakken. We houden ons hart vast, want ze hangt goed over de rand van de boot. Kleine daredevil.

Bij terugkomst bij de fietsen blijkt Hein zijn fiets een lekke band te hebben. Omdat we toch nog dicht bij de homestay zijn, besluiten we om zijn fiets maar even om te gaan ruilen voor 1 met lucht in beide banden. Eerst een sapje drinken en dan weer door.

We gaan na een drankje op zoek naar de bich dong pagode. Maar wij zouden onszelf niet zijn als we niet een alternatieve route zouden nemen in plaats van de gebaande weg... we nemen op goed geluk een zijpaadje en rijden tussen de rijstvelden door over smalle paadjes al hobbelend en bobbelend door de schitterende natuur. Lotte is ondertussen in de draagzak in slaap gevallen en Esmée zit trots bij papa achterop en hobbelt lekker mee.

Uiteindelijk komen we weer op de doorgaande weg terecht en ook bij de pagode. De pagode dateert uit het jaar 1428. De serene tempel is deels in een rots gebouwd en bestaat uit drie verdiepingen. Met zijn allen hebben we de eerste 2 verdiepingen bekeken en Hein is toen door geklommen naar nummer 3. Een prachtige tempel, maar wel een beetje ‘vertoerist’. Eettentjes rondom, opdringerige kooplui... maar goed, het mag de pret niet drukken.

We lunchen op een heuvel naast de pagode met uitzicht over een prachtige vallei en klimmen naar beneden om onze weg te vervolgen. Next stop: bird valley.

Bird valley is een natuurgebied/aangelegd park en is het thuis van duizenden soorten vogels. Ook kan je hier een aantal grotten bezoeken. De eerste die we tegen komen is de mermaid cave. Een prachtige grot waar ook aandacht besteed is aan sfeerverlichting. Uiteraard vond Esmée de roze stukjes het mooist. We lopen en fietsen nog wat rond in het keurig aangelegde park, waar hier en daar nog hard gewerkt werd om het nog mooier te maken. En zijn getuige van de voorbereidingen van een groots feest, we gokken een bruiloft.

Na een drankje en was spelen is het tijd om de terugweg te aanvaarden.

We eten wat onderweg naar ons hotel en voor de verandering maken ze dit keer eens echt werk van het eten voor de meiden. We hadden gevraagd om rijst en komkommers, maar kregen een heel opgemaakt bord met komkommer, rijst, ei en tofu. De tofu hebben ze links laten liggen, maar de rest is op gegaan.

Tijd om terug te keren naar onze homestay en e.e.a. te regelen voor ons vertrek van morgen. Morgen vertrekken we naar Hue en we hebben bedacht dat we dat gaan vliegen. Het vliegtuig vertrekt om 12:35 in Hanoi. Daar moeten we dus nog op tijd zien te geraken. Met hulp van de dame van de receptie boeken we een bus om 7(!) uur ‘s ochtends. De was is inmiddels wel klaar, dus we kunnen gelukkig inpakken. Als zo goed als alles weer in de rugzakken zit gaan we lekker slapen, want om 6u gaat de wekker.

1. Vera:
    14 april 2018
    Mooie foto's,weer veel gezien en weer even genoeg vereist,neem ik aan
  2. Nel Verrijp:
    14 april 2018
    Wat leuk om te lezen wat jullie allemaal beleven.
  3. Zarina:
    14 april 2018
    Heerlijk zo in de rondte te fietsen en wat een mooie foto's weer.
    Leuk ook om te zien en te lezen hoe de meiden het beleven 😊