Hoi An

16 april 2018 - Hoi An, Vietnam

Tot onze verrassing zat er vanochtend geen ontbijt bij onze accommodatie...Foutje gemaakt met boeken en waarschijnlijk 2 accomodaties door elkaar gehaald. We kunnen het wel krijgen, maar dan moet ze het vers gaan halen op de markt en dat duurt even.... we besluiten om met de scooter zelf op zoek te gaan naar ontbijt. We vinden een lief klein bakkerijtje aan de hoofdstraat en halen daar een paar heerlijke croissants en andere broodjes. De meiden zijn helemaal blij met hun croissantjes en als de buikjes vol zijn vervolgen we onze weg naar het oude centrum.

Om het oude centrum heen en zelfs op de markt is het behoorlijk druk met brommertjes en fietsen. Zelf parkeren we de scooter om op ons gemakje op de markt te kunnen kijken. Alleen hadden we dat blijkbaar op een ongewenste plek gedaan, want we waren net afgestapt en klaar om te gaan wandelen toen iemand er ineens met onze scooter vandoor wilde gaan!! Hein ging snel achter hem aan en al scheldend heeft hij de scooter weer terug gepakt... We hebben maar even een ander plekje opgezocht.

Toen te voet de markt verkend. Een bonte verzameling aan fruit, groente, geuren en kleuren komt er op je af. Overal wordt druk onderhandeld en gepraat. In het overdekte gedeelte veel snuisterijen, specerijen, gedroogd eten, slagerijen en ook heel veel eettentjes. Teveel geuren en kleuren om te benoemen en een bedrijvigheid alom. Schitterend om te zien.

Van de markt naar de rust van het authentieke oude centrum. Prachtige, schilderachtige, gele huisjes in Frans koloniale stijl. Met balkonnetjes en hoge smalle Louvre luikjes voor de ramen. Overal hingen lampions in de straten in alle kleuren van de regenboog. We besluiten gelijk dat we dit stukje Hoi An ook in het donker willen bekijken. En wat het helemaal heerlijk maakt is dat een groot gedeelte, sinds het op de lijst van Unesco werelderfgoed staat, auto en brommer vrij is gemaakt. Je kan dus in alle rust genieten van al het moois, zonder zorgen over voorbij razende scooters en brommers. Heerlijk!

Na de lunch keren we terug naar onze homestay voor een welverdiend dutje en omdat we deze plaats een fijne atmosfeer vinden hebben besluiten we nog een dagje in Hoi An te blijven om nog een dagje kalm aan te doen. We boeken dus een nachtje bij.

Aan het einde van de middag keren we terug naar de schilderachtige binnenstad van Hoi An. We wandelen weer over de markt en komen dit keer ook over het gedeelte waar kleding verkocht wordt. Jurken en t-shirts en broeken in allerlei bonte kleuren en modellen. Lisette ziet iets hangen waar ze wel interesse in heeft en terwijl ze met de mevrouw van de winkel in gesprek is over welke kleur en de prijs ziet Esmée ook wel iets van haar gading. Na wat gepingel en gedoe en een gebaar van ons dat we weg willen lopen als ze niet met ons bod akkoord gaat, wordt de deal uiteindelijk gesloten. Alle 3 de dames een nieuwe jurk voor een redelijke prijs (waarschijnlijk hebben we nog teveel betaald, maar goed, we zijn tevreden en dat is het belangrijkst).

Ondertussen begint het te schemeren en gaan overal de lampjes en lampionnetjes aan. Wat een prachtig en sfeervol gezicht. We dineren aan de rivier vanavond met prachtig zicht op de schitterend verlichte restaurantjes en huizen aan de overkant. Hier en daar vaart een roeibootje voorbij met mensen erin die een kaars weg laten drijven en daarbij een wens doen.

Na het eten lopen we nog een kort rondje en gaan we terug naar de scooter, bedtijd voor de meiden. Na een kleine detour (verkeerde afslag) zijn we met zijn allen weer veilig thuis gekomen.

Wat een fijne dag in een bijzondere stad.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Fredy:
    18 april 2018
    Wat een Leuke dag en wat een mooie foto's
    Leuk die verlichting