Halong Bay

10 april 2018 - Halong Bay, Vietnam

Voor het eerst deze vakantie, wilden we een wekker zetten.  Tien voor zeven op om om tien voor acht gereed te staan voor de taxi. Gelukkig was Esmée de wekker voor. Op tijd was alles gepakt en klaar voor de taxi om aan de dag op Halong Bay te beginnen. Geen idee wat ons te wachten staat, we gaan het ervaren.

Al snel bleek dat de boot niet vol zat en we alle ruimte hadden om te bewegen en ons eigen gang te gaan. De dames zorgden voor het nodige vertier en iedereen aan boord was gek met ze. Iedereen hielp een klein beetje mee, al was het met tillen, opletten of spullen dragen.

Vanuit de haven vaarden we door een vissersdorp op water, waar een deel van de bewoners van de baai wonen. In totaal zijn er 1000 woningen op water. Een deel leeft van de vangst, de andere van de kweek van vissen. Al snel werden we overweldigd door de weidsheid van de baai, het is echt indrukwekkend en soms ook adembenemend. Een gevoel van ontzag en rust viel over ons. Er waren niet veel toeristen, dus de hoeveelheid boten viel mee, des te specialer was het voor ons. Na 1,5 uur varen stopte we even om kajakken op te halen , waar onze gids ons wat speciale kweek vissen liet zien. Een 16 jarige vis wat leek op een enorme meerval. De prijs van 1 kg komt neer op 100 dollar. Op het zelfde .. tja wat is het, eiland, vlot, woonboot achting ding waren ook netten met vissen, naar gezegd, wat de neven waren van de haai, van circa 1,5 meter.

Na een korte boottocht stapte we allemaal in de kajak en gingen we onder begeleiding van onze gids een tocht door 3 grotten maken. De eerste hadden we snel gevonden. Onze gids was terug gepaddeld om wat achterblijvers op gang te helpen en met 2 andere kajakken voeren wij alvast onder een boog door een prachtige lagune in.

Een stuk verderop was er nog zo’n doorgang echter was deze breder en huisden er ook vleermuizen in deze ‘batcave’. Een groot meer ontvouwde zich voor ons aan de andere zijde en als laatste traktatie mochten we lopend een grot door, wadend door het water, om aan de andere zijde in wederom een schitterende lagune terecht te komen. Wat een schitterende omgeving is dit! De meiden vonden de kajak ook prachtig en keken hun ogen uit.

Na het kajakken volgde een meer dan uitgebreide lunch aan boord van onze boot. De meiden hebben zich tegoed gedaan aan meerdere kommen rijst en wij ook aan de andere lekkernijen die op tafel stonden. Esmée heeft zelfs gebakken tofoe op (ze dacht dat het ei was) en vond het lekker.

Na de lunch volgde nog een stuk varen tussen de prachtige rotsformaties in de baai om vervolgens te stoppen bij een prachtig strand. We kajakken er naartoe en eenmaal aangekomen volgen we de gids op ontdekkingsreis naar andere strandjes. We kruipen onder een rotspartij door om vervolgens door een bossage en nog een grot bij een ander strandje terecht te komen Een prachtig strandje van super zacht, wit zand.

Na dit avontuur kruipen we met zijn allen weer door de grotten terug en lopen langs de kust naar een plek waar het ondiep genoeg is om over te steken naar het strandje aan de overkant. De dames maken hier een zanddolfijn en papa neemt een duik in het heerlijke warme water.

Na een tijdje op dit strandje vertoefd te hebben is het dan toch tijd om voor de laatste keer terug te keren naar de boot en de terugreis te aanvaarden.

We worden weer netjes afgezet bij onze accommodatie en we lopen gelijk door naar het restaurant op de hoek van de straat om wat te eten. Het is een lange dag geweest, maar wat hebben we genoten van de prachtige natuur van Halong Bay.

1. Vera:
    10 april 2018
    Mooie dag geweest,zo te zien.foto'szin prachtig,nu lekker uit rusten.gr
  2. Corrie en Arie:
    10 april 2018
    Wat een prachtige dag is dit geweest. ik zie foto's van twee kleine meisjes die best onder de indruk lijken te zijn, maar ook volop genieten. Absorberen maar zou ik zeggen en vooral heel veel genieten. Ik kijk weer uit naar het volgende verhaal.
  3. Dianne:
    11 april 2018
    Prachtig die rotsen in het water, wat een heerlijke omgeving zo te zien en mooie plaatjes!! Leuk, zo'n dorpje op het water. Wat een verschil met het leven in NL....