Met de bus naar Phnom Penh en ‘the killing fields’

24 april 2018 - Phnom Penh, Cambodja

Vanochtend staat om 7:00 ons ontbijt klaar, want om 7:30 worden we opgehaald om naar het busstation gebracht te worden. Ons vervoer vandaag... een luxe, zowaar niet volgeboekte, toeringcar. Wat ouderwets, maar we krijgen water, vochtige doekjes, een ‘lunchpakketje’ én er is een toilet aan boord voor de échte hoge nood. Zo luxe hebben we hem nog niet gehad deze vakantie. En doordat hij niet vol zat konden we fijn een extra stoel in gebruik nemen, zodat we ruim konden zitten. De meiden hebben zowaar allebei een groot stuk van de reis geslapen en met behulp van de WiFi in de bus zijn Hein en Lisette alvast op zoek gegaan naar een laatste accommodatie om bij te komen van de reis en nog even met een zwembad en zand te kunnen spelen.

Maar.... wordt het een eiland, of gewoon aan de kust? Dat is nu nog open.

In de loop van de middag komen we aan bij het busstation van Phnom Penh, waar een batterij met tuktuk rijders klaar staat om de passagiers te vervoeren naar hun eindbestemming. Na wat onderhandelen (we worden er steeds beter in) hebben we een lift te pakken en worden we veilig door het drukke verkeer geloodst en bij ons hotel afgezet. De kamer is niet bijzonder, maar prima.

Wat wel een beetje bijzonder is, is het buitenzwembad op de tweede verdieping. En dat bad is ook heerlijk om weer in af te koelen.

We eten vanavond lekker in de stad op loopafstand van het hotel en regelen ook gelijk een tuktuk voor morgen.

‘The killing fields’

Vandaag worden we netjes om 8u opgehaald door de tuktuk. Onze chauffeur brengt ons vandaag naar het Tuol Sleng museum en naar Choeung Ek (ook wel the killing fields genoemd. Het museum was ooit een school, maar tijdens de regering van Pol Pot en de rode khmer is het gebruikt als gevangenis en zijn daar de meest vreselijke martelingen uitgevoerd om mensen te laten bekennen dat ze ‘iets’ hadden gedaan wat niet overeenkwam met de filosofie van ‘het nieuwe Cambodja’. We luisteren met groeiende verbazing naar de audiotour en naar de gruweldaden die daar hebben plaatsgevonden. Alle foto’s en andere bewaarde bewijsstukken spreken boekdelen. Heel indrukwekkend en verbazingwekkend dat dit dus vrij recente geschiedenis is. De rode khmer regeerde nl van 1975 tm 1978...

Na dit indrukwekkend stukje geschiedenis vertrekken we naar de plaats waar de rode khmer met vrachtwagens tegelijk ‘tegenstanders’ van het regime ombracht. Choeung Ek, 1 van de 300 killing fields van Cambodja.

Ook hier krijgen we een audiotour mee en luisteren we wederom met verbazing en afschuw naar alles wat zich hier afgespeeld heeft. In het midden van het terrein staat een hoge gedenktoren met glazen wanden waarin netjes de schedels, die gevonden zijn de massagraven, zijn opgestapeld. Een luguber eerbetoon aan alle slachtoffers. In iets meer dan 3 jaar heeft pol pot 3 miljoen mensen omgebracht, waar het land er 8 miljoen heeft.

De meiden krijgen niet heel erg veel mee van al deze vreselijkheden, gelukkig maar. Ze spelen met 2 fietsjes die ze vinden op het terrein van het Tuol Sleng museum en met het irrigatiesysteem van Choeung Ek en de hangmat die we aan het meer tegen komen. En zijn door het dolle heen als ze kunnen spelen met de dochter van de serveerster in ons restaurantje net buiten de poorten van onze laatste stop én met de kat en kitten die daar rondlopen.

Dit soort musea laat je weer beseffen hoe bevoorrecht je bent om aan onze kant van de wereld geboren te zijn en te kunnen leven zoals wij doen.

Na onze culturele uitstapjes van vandaag is het uiteraard weer tijd voor het ....

ZWEMBAD!!! Heerlijk na wederom een dagje zweten :-)

Morgen vertrekken we naar onze laatste stop.

1. Dianne:
    26 april 2018
    the killing fields.... kippevel.....